Kräver bättre koll på korven

kottkampanj_480 beskurenDet är ofta en brokig väg för djuren innan de kommer till slakteriet. En ursprungsmärkning skulle göra det enklare för konsumenten att göra medvetna val.

Dela artikeln:


Idag är det oftast omöjligt att veta varifrån köttet i den färdiglagade maten kommer ifrån. Det vill organisationen Sveriges Konsumenter ändra på och startade denna vecka en kampanj för bättre ursprungsmärkning av kött.  

Om djuret slaktats med bedövning eller grisarnas fått ha sina knorrar kvar, det har konsumenten ingen aning om. Inte om köttet hamnat i en färdiglagad lasagne, pizza eller annan sammansatt produkt. Ändå vill 90 procent av konsumenterna i EU veta var deras kött kommer ifrån. Det visar en EU-barometer från 2012. Denna vecka inledde därför de europeiska konsumentorganisationerna i 14 länder en gemensam kampanj för alla konsumenters rätt att få veta var djuren är födda, uppfödda och slaktade.  Målet är att påverka EU-kommissionen att föreslå bättre ursprungsmärkning av köttprodukter.

Kampanjen ska få igång en debatt, skapa en medvetenhet och politiskt tryck. Det säger Jan Bertoft generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
-Vi vill öka folks medvetande om detta genom en informationskampanj på sociala medier. Detta sker samtidigt i 14 andra länder i Europa. Men vi kommer också uppvakta ansvariga politiker här i Sverige, säger han.

Det är bildspelet från Gård till Gaffel som Sveriges Konsumenter hoppas ska delas mycket på Facebook och Twitter för att sprida kunskap om hur det går till innan djuret hamnar på våra tallrikar. De vill också att konsumenter ska fota goda exempel på varor med bra innehållsdeklarationen under #meatorigin. Den europeiska konsumentorganisationen BEUC kommer att samla dessa för att visa den motvilliga industrin och beslutsfattarna att det redan finns goda exempel på märkning av sammansatta köttprodukter.

Enligt Jan Bertoft finns det hos livsmedelsbranschen, starka krafter mot en ursprungsmärkning. Man anser att det är för dyrt och krångligt och att det skulle drabba konsumenten med högre priser. Men Jan Bertoft menar att detta är ett vanligt argument så fort konsumenten ställer krav.
-Detta går att lösa bara man vill och tidigare liknande fall har visat att prisökningen inte alls varit så farlig, menar han.

Idag måste nötkött vara märkt med var djuret är fött, uppfött och slaktat. På det sättet blir det bland annat tydligt för konsumenten hur mycket djuret har blivit transporterat. För övrigt kött som fläsk och kyckling har konsumenten endast rätt att få veta var djuret är uppfött och slaktat inte var det föddes. För de sammansatta produkterna finns i dagsläget inga krav alls på ursprungsmärkning.

Så långväga åker köttet från gård till gaffel, spana in kampanjens bildspel här

Läs mer om kötts ursprungsmärkning

 

 

Elsa Frizell

Redaktör för Tidningen Djurskyddet.
Det här inlägget publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.