En känsla för småkryp

– En snok! Med hjälp av Djurskyddet Sveriges värdegrundsmaterial kan barn utveckla sin empati för djur. Inte minst för småkryp, som kan kännas lite äckliga till en början.

Dela artikeln:


På Djurens dag står empati på schemat. Skolbarn i olika åldrar får lära känna läbbiga småkryp med hjälp av Djurskyddet Sveriges värdegrundsmaterial.

Eleverna från Futuraskolan Rådan i Sollentuna utanför Stockholm väller in genom dörrarna på Lill-Skansen. Tack vare effektiva lärare åker små regnjackor snabbt upp på krokarna. Ett myller av sjuåringar sätter sig förväntansfullt runt pysselborden. Det är den 4 oktober, Djurens dag, och småkryp är ämnet.

Helena Risinger är projektledare för REDE – Djurskyddet Sveriges värdegrundsmaterial för barn. Hon klickar upp en gigantisk rödsvart hårig larv på projektorduken.

– Har ni sett en sån här larv förut?

Det har ingen. Förstaklassarna får lära sig att för apollofjärilslarven är det viktigt att se äcklig ut, så att fåglar inte vill äta den. Medan barnen hugger in på piprensare, pärlor och spritpennor för att göra sina egna fjärilslarver, sätter sig Helena Risinger ned med lärarna för att presentera materialet. Övningar där barnen får bygga humblebon och ”småkrypsrestauranger” gör att de lär känna insekterna.

– Övningarna går ut på att man ska få titta på småkryp i sin hemmamiljö. Det är typiskt lite läskiga djur som många annars inte kommer i kontakt med. Får man respekt för små kryp så växer respekten för större djur och människor. Empati är ju en sak som man har för alla, och inte bara en sak.

En studie gjord 2009 av Mälardalens högskola visar att övningarna fungerar. Empatin ökade hos barnen som deltog i undersökningen.

– Det långsiktiga målet är att barn ska få förståelse, respekt och empati för djur. De blir till exempel bättre konsumenter i framtiden. Det är ett långsiktigt djurskydd, säger Helena Risinger.

Apollofjärilslarverna börjar bli färdiga och de visas stolt upp.

– Min heter Larvis!

Pysselstunden följs av en tipspromenad bland Lill-Skansens marsvin, kaniner och sorkar. Malin Bosell, lärare på Futuraskolan, berättar att klassen börjat arbeta med REDE-materialet.

– Jag hoppas att vi kan jobba regelbundet med det. Det kan utveckla empatin, och det är något som tilltalar barnen. De tycker det är väldigt kul att jobba med djur, speciellt djurungar.

Micke Hanås

Vikarierande redaktör för Tidningen Djurskyddet.
Det här inlägget publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.