Ljudpussel och Apollofjärilslarver på Djurens dag

Djurens dag, ljudpussel webb— Ett viktigt mål med övningen är att förstå att djur är levande varelser som har samma behov som en själv, säger REDES projektledare Helena Risinger om övningen ljudpussel.

Dela artikeln:


I början visste fler att det var Kanelbullens dag än Djurens. Men det förändrades snabbt när barn och lärare på ett lekfullt sätt fick sätta sig in i och diskutera djurskydd, respekt och empati. Djurskyddet Sveriges värdegrundsmaterial blev en hit när Djurens dag firades på Skansen.

Det är en solig fredag, den 4 oktober 2013 i Stockholm. På Lill-Skansen avlöser ettorna och förskoleklasserna varandra när projektledaren Helena Risinger ger en ”teaser” till Djurskyddet Sveriges värdegrundsmaterial REDE för förskola och grundskolan. En av de första frågorna barnen får, efter att de hängt av sig sina ytterkläder och tagit av sig skorna, är om de vet vilken dag det är:
— Kanelbullens dag!

Det är det första som kommer upp när alla vill svara. Inte lika många vet att det är Djurens dag. Men efter ett pass på 40 minuter är läget ett annat. Då har barnen fått diskutera kring vad de tror djurskydd är, vad empati innebär, vad de tror att en djurskyddsförening gör, med mera. Kombinerat med lekfulla övningar som ger ökad förståelse och respekt för olika djur. Entusiasmen och vetgirigheten är påtaglig i salen.

Ljudpusslet är en övning som går hem ordentligt hos barnen. Helena Risinger visar upp tre bilder på ett djur i olika situationer innan hon spelar upp ett ljud som ska kopplas till en av bilderna. Det kan till exempel vara en katt som spinner eller en hund som morrar.
— Ett viktigt mål med övningen är att förstå att djur är levande varelser som har samma behov som en själv. Och att förstå att det finns olika sätt att uttrycka sig beroende på om man är ung eller gammal, om man är djur eller människa, säger Helena Risinger.

En annan övning som går hem är när barnen får lära sig om Apollofjärilslarven. För att sedan tillverka sin egen med hjälp av en svart piprensare och åtta olika pärlor.
— Många barn är väldigt rädda för djur som ser lite konstiga ut, som spindlar och larver. Är man väldigt rädd för något så vill man helst inte ha med det att göra. Men får man titta lite närmare väcks intresse och fascination i stället, säger Helena Risinger och fortsätter:
— Och om man förstår även de små liven i naturen, och inser att de har stor betydelse för ekosystemet, så kommer man tänka mer på hur man beter sig i naturen. Och att vi ska vara rädda om vår miljö.

REDE, som står för Respekt, Empati, Djur, Etik är Djurskyddet Sveriges värdegrundsmaterial som erbjuds gratis för förskolan- och grundskolan. Materialet innehåller ett antal olika övningar som ska träna barns empati och få dem att växa upp till människor med medkänsla och respekt för djur, natur och andra människor. REDE är anpassat efter läroplanen och vetenskapliga utvärderingar visar att materialet har god effekt och ökar empatin hos de barn som gör övningarna. Och det är inte bara hos barnen REDE går hem. När Helena Risinger presenterar materialet närmare för lärarna är reaktionerna minst sagt positiva.
—  Det är ett väldigt bra material. Vi kommer definitivt använda många av övningarna, säger Sofia Lestrup, lärare för årskurs 1 på Europaskolan.

 

Det här inlägget publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.