Djurrättsorganisation larmar: plågad elefant i svensk storfilm

Elefant närbild tagen från sidan öppen munEn plågad elefant har hamnat i centrum när det gäller den kommande storfilmen "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".

Dela artikeln:


”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” tros bli en massiv biosuccé. Men nu larmar den internationella djurrättsorganisationen ADI om att en elefant som är med i filmen tränas av en man som använder mycket plågsamma metoder.
– Det finns inga som helst ursäkter för att använda djur som plågas i underhållningssyfte, säger Johan Beck-Friis, styrelseledamot i Djurskyddet Sverige.

Redan 2009 avslöjade Animal Defenders International, ADI, att en tysk man under en turné med The Great British Circus använde mycket plågsamma metoder när han tränade sina elefanter. Bland annat misshandlades de av en assistent med borstar och stavar, och tränaren ska ha använt sig av en vass så kallad tjurkrok för att få djuren att lyda. I höstas skrev svenska medier om att mannen börjat arbeta på Cirkus Scott – och i oktober beslutade sig cirkusen för att helt sluta använda sig av vilda djur i sina shower.
Nu är den ökände tränaren aktuell igen, en av hans elefanter är nämligen med i den kommande svenska filmen ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, enligt TT.
Det var genom att studera pressmaterial om filmen som Animal Defenders International insåg att en elefant som är med ägs av den tyske tränaren. En elefant som det dessutom finns dokumentation om att den fått utstå stort lidande tidigare. Enligt djurrättsorganisationen finns inget som tyder på att tränaren slutat plåga sina djur.
– Att elefanten behandlas på det sätt som det beskrivits är fullkomligt oacceptabelt. Att man misshandlar den för att få den att göra som man vill, säger Johan Beck-Friis, veterinär och styrelseledamot i Djurskyddet Sverige.

Malte Forsell, producent för filmen om Hundraåringen, säger till TT att man hyrt elefanten via Cirkus Scott. Han säger också att ”allt den (elefanten) gjorde var att stå i en trädgård”, att ”elefantdelen i filmen är väldigt liten” och att ”alla tricks är gjorda digitalt”. Han säger också att:
– Vi visste inte … vid den här tidpunkten att elefanttränaren var så pass kontroversiell. Och jag vet inte om han ens var med på inspelningsplatsen. Vi tar avstånd från all form av djurplågeri.
Johan Beck-Friis är inte imponerad av det resonemanget.
– Det är lätt att säga efteråt för att låta politiskt korrekt. Men man måste tänka efter en del innan man använder djur i de här sammanhangen. Man bör kolla upp den som är ansvarig för djuret. Och göra en enkel sökning på nätet eller på annat sätt för att se om det handlar om en kontroversiell tränare eller djurhållningsform, säger han.
Johan Beck-Friis anser att man kunde ha löst scenerna med elefanten på andra sätt.
– Det finns ju bra digital teknik idag om man vill ha någon häftig scen med djur i olika sammanhang. Och ska man använda riktiga djur ska det ske på ett ansvarsfullt och försvarbart sätt. Som inte utsätter dem för någon form av plåga varken framför kameran eller bakom, i träningssituationer.

Det här inlägget publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.