Djurskyddet Sverige startar företagssamarbeten

Foderföretaget Hills och hamburgerkedjan Max är exempel på företag som Djurskyddet Sverige krokar arm med. Och fler är på gång.

Under hösten kommer matgästerna på Max hamburgare att kunna läsa om Djurskyddet Sverige på brickunderläggen. De kommer också kunna läsa om varför svensk kött är bättre för djuren än mycket annat kött. Generalsekreterare Åsa Hagelstedt har jobbat fram samarbetet som väntas växa. Hon menar att företagssamarbetena framförallt har två syften.
– Det ena är en intäktskälla för organisationen och en möjlighet att sprida information om vår verksamhet. Den andra är att påverka företagen till att jobba bättre med djurskyddsfrågor.

Max hamburgare är ett bra exempel på det menar hon. Samarbetet började då Max skulle öppna restaurang i Saudiarabien. Oroliga konsumenter uppmärksammade Djurskyddet Sverige på att det fanns risk att kedjan skulle köpa in djur som halalslaktats utan bedövning.
-Efter möten med oss tog de fram riktlinjer för att köpa in halalslaktat kött från djur som bedövats.

Djurskyddet Sverige för nu samtal med fler företag inom bland annat försäkringsbranschen, djursjukvård och detaljhandel. Hur ser ni på risken att bli köpta?
– Det är såklart en risk man tar men förbundsstyrelsen tycker ändå att fördelarna överväger och de är mycket noga med vilka vi samarbetar med. Styrelsen har särskilt granskat företagens djurskyddsarbete innan vi tackat ja.

Åsa Hagelstedt kan delvis hålla med kritiken om att Djurskyddet Sverige legitimerar köttätande genom att stödja Max hamburgare.
-Det gör vi ju men vårt syfte är att få den som äter kött att välja svenskt framför billigt, utländskt kött. Tanken är inte få folk att äta mer kött utan att välja kött där djuren har haft det bättre, säger hon.