Ge konsumenten en ärlig chans

Jag bläddrar i Dagens Nyheter och ser reklam för Scan. På bilden vandrar en gris från stallet över gräsmattan till slaktaren. ”Så gör du bacon från grunden ” står det.  På tv har ni säkert sett Arlas reklam om Bregottfabriken med kor på idylliskt bete.

Att man gör reklam på detta sätt är säkert ingen slump. Vi vill få bacon från en gris som fått traska i eget sakta mak och dricka mjölk från kossor som liksom Ferdinands mamma njutit av gräs och korkekar. ( Om man nu väljer att äta mat från djur vill säga). Problemet är att bilden inte är sann. I stort sett alla mjölkkor står inomhus nio månader om året. Nästan hälften är fortfarande uppbundna. Och enda gången Scans grisar, får komma ut är på väg till slaktbilen. (Såvida de inte är ekologiska)

Svensken äter 85 kilo kött om året. Så det spelar såklart stor roll för djuren vilket kött som handlas. Men det är svårt för konsumenten att veta hur djuren verkligen har haft det. Vi måste förlita oss på att det går schysst till, på gården, i transporten och på slakteriet. Lita på att märkningen stämmer, att någon kontrollerat att grisar får strö att böka i, att hönsen inte kläms ihjäl i transporten och att kossorna faktiskt får komma ut på bete. Tyvärr finns det exempel på motsatsen.

Så för att du ska kunna stå framför hyllan i butiken och ha en ärlig chans att välja så är det flera som måste hjälpa till. Politikerna måste förbättra lagar och se till att de följs. Butikerna behöver höja lägstanivån. Och Arla och Scan, de borde sluta upp med att puffa rökridåer som förvillar. Något annat är inte schysst, varken mot konsumenten eller djuren.

Elsa Frizell

E-post: