Tjänsten, som tillsattes i januari, hann finnas mindre än ett år. I månadssskiftet mellan oktober och november lades den ner.
– Vår ambition var att försöka lyfta debatten kring djurskydd och hästvälfärd med hästombudsmantjänsten. Vi tycker inte att vi fått den bredare debatt och bredare granskning som vi hade hoppats på. Tjänsten har varit en väldigt svår roll, säger Mats Fransson, informationschef på Svensk Travsport.
Anna Hedendahl, husdjursagronom och tidigare lärare på en travskola, har haft tjänsten som hästombudsman under året. Hon är besviken över att deltidstjänsten läggs ned.
– Det är väldigt synd, jag tycker att man skulle kunna göra så mycket mer. Jag kände själv att jag precis höll på att bli varm i kläderna, säger hon.
Kom det som en överraskning?
– Ja faktiskt, lite grann. Jag hade verkligen laddat för den här hösten, och hade hoppats på att tjänsten skulle bli heltid naturligtvis. Men vi var också överens med att vi testar det här året och ser hur det funkar.
Vad har du gjort under året som hästombudsman?
– Jag har varit med i TV, radio och tidningar och gått pressutbildningar, och jag har startat Hästombudsmannens facebooksida som som blivit centrum för diskussionen. Jag har svarat på telefonsamtal, mail och personliga frågor på facebook, och letat mycket frågor – frågor som kanske inte är så självklara men som har mycket med hästens välfärd att göra, som fyrverkerier till exempel.
Trots nedläggningen av tjänsten tycker Anna Hedendahl att djurvälfärdsfrågorna lyfts fram på ett bra sätt i travsporten på senare år. Hon hoppas på att tjänsten återkommer i en ny, bredare form som inkluderar hela hästsporten och inte bara trav.
Istället för en hästombudsman håller nu Svensk Travsport på att införa ett djuromsorgsprogram, enligt Mats Fransson.
– Det kommer förhoppningsvis att förbättra tillsynen kring våra tävlingar. Vi kommer lägga ned mycket resurser på det, för att möta de nya kraven som den nya djurskyddslagen förmodligen kommer att innebära, säger han.