Butiker vill stoppa plågsamma fårtransporter

Vad har ulltröjan du har på dig att göra med de miljontals djur som årligen exporteras från Australien till Mellanöstern och Nordafrika? Jo, om ullen kommer från Australien är sannolikheten stor att fåret fått avsluta sitt liv på en överlastad båt eller vid fullt medvetande fått halsen avskuren.

Katarina Lingehag Ekholm, adjungerad i Djurskyddet Sveriges styrelse, arbetar hårt med frågan och har träffat branschorganisationen Svensk Handel för att uppmärksamma dem på hur situationen ser ut för de miljontals djur som Australien exporterar till Mellanöstern och Nordafrika. De flesta är får som inte längre ska tjäna ullindustrin.  På båttransporterna som tar runt fyra veckor står djuren i sin egen avföring eftersom det är för trångt för att mocka. Tiotusentals dör under fruktansvärda förhållanden på båtarna. De som överlever möter oftast brutal behandling och slakt utan bedövning.

Svensk Handel ser allvarligt på denna hantering som de anser strider mot både företagens och kundernas syn på hur djur bör behandlas.
– Många svenska företag, både stora och små, väljer bort ull från Australien därför att de saknar garantier för att djuren hanteras på ett acceptabelt sätt. Vi vill förklara detta för myndigheter och ullindustrin i Australien och hoppas få uppvakta Australiens ambassad i frågan, säger Maria Sandow, som jobbar med CSR-frågor på Svensk Handel.

Katarina Lingehag Ekholm anser att transporterna måste stoppas helt.
-Djuren bör slaktas i Australien och istället för levande djur bör köttet exporteras.  Såhär gör man redan i Nya Zealand. Problemet är att Australien ser djurskydd som en ickefråga, dessutom tjänar man mer på att exportera levande djur, säger hon.

I nästan två decennier har organisationen Animals Australia arbetat för att stoppa exporten av djur. Australiensiska myndigheter har lovat förbättringar men inget händer.  Nu i dagarna lanserar Animals Australia den största kampanjen någonsin. Genom att köpa information på stora reklamtavlor på flygplatser och vid motorvägar hoppas man väcka en stark hemmaopinion, en opinion där många idag är omedvetna och djurplågeriet.

Läs mer om kampanjen här