Vilda djur vandrar över ekodukt i Skåne

Hallå där, Lars Sätmark, Trafikverkets projektledare för den 40 meter breda Ekodukten över E65:an vid Lemmeströtorp i Skåne. Vilken succé det blivit!
– Ja, det har varit ett roligt projekt, inte minst för en betonggubbe som jag att min betongkunskap kunnat hjälpa till att förbättra både för djuren och säkerheten för bilisterna.


Den 40 meter breda Ekodukten under
bygget.

Finns det något ni gjort för att locka djuren att välja bron eller hittar de upp dit av sig själva?
– Själva placeringen är vald efter hur djuren naturligt rör sig. Natten till den 24 maj passerade den första kronhjorten som vi kunde se i de kameror vi ställt upp. Det var stor glädje när vi såg hur den rörde sig söderut över bron!

Har det kommit andra djur än ni förväntat er?

– Tanken var att det främst skulle komma kronhjortar, men vi har tack vare kamerorna som Trafikverket satt upp sett rådjur, vildsvin och harar. Det är väldigt roligt!

Hur var arbetet?
– Det handlade mycket om att samordna de olika behoven. Jag körde sträckan 
fyra gånger i veckan för att ta reda på var viltolyckorna sker och för att kunna placera bron, som är 40 meter bred på mitten, på rätt ställe både för djurens bästa och för det byggtekniskt bästa. Vi hittade två kullar som blev en naturlig grund att utgå ifrån. Jag har haft mycket kontakt med fastighetsägare som får rycka ut och ta hand om viltet som förolyckas. Vi har fortsatt kontakt. Det har varit ett mycket roligt jobb med många nya kontakter och ny kunskap.

Planerar ni fler ekodukter i andra delar av landet?

– J?a, fast den blir mindre, 20 meter bred. Sedan ser jag även över viltstängsel vid andra skånska vägar. Jag är igång med att djursäkra väg 108? vid B?ökeberg mellan Svedala och Staffanstorp, samt vid väg 21 mellan Vankiva till Ö?nnestad, en cirka 2?5 km lång vägsträcka. Jag har blivit något av betonggubben som kan samordna med de som har djurkunskapen, så då blir det lätt så att det blir fler arbeten i samma stil. ?Men jag tycker att det är väldigt roligt att med min betongkompetens kunna hjälpa djuren att fortsätta finnas i området. Sedan måste man också kunna ge och ta, vissa saker är omöjliga att göra, det gäller att synka humanisternas önskningar med vad som är praktiskt möjligt. Placeringen av ekodukten måste vara hållbar rent byggnadsmässigt. I Lemmeströtorp hittade vi två bra kullar att bygga vidare på.

Vad har varit den största utmaningen i det här arbetet?
– Det är egentligen inget som har med de fyrbenta djuren att göra, utan handlar mest om hur de tvåbenta kör i sina bilar när det pågår arbete på vägarna. Vi hade tydligt skyltat att arbete pågår och 5?0 km i hastighetsbegränsning men folk far fram väldigt mycket fortare än så ändå. Att hänsynen brast så mycket trodde jag inte, säger Lars Sätmark. ?

Fotnot?: D?et finns flera viltbroar i Sverige och några ekodukter. I fjol öppnade en 32 meter bred och 64 meter lång vid ?Kungsbacka. ?En ny planeras i Hova över väg? E20.

Text Katarina Hörlin
Foto Trafikverkets kamera


Rådjurskid stannade vid kameran!


Vildsvinen vandrade över bron i gryningen.

Fakta viltolyckor
Bara under oktober i år har 2 651 rådjur, 678 vildsvin, 426 älgar och 229 dovhjortar varit inblandade i viltolyckor i Sverige. Räknat på hela året fram till och med idag (28 oktober 2019) har det skett 46 732 viltolyckor i Sverige. Ekodukter och faunastängsel, där djuren inte kan komma under stängslet, är sätt att minska olyckorna. Viltstängsel ett annat.
Källa: Antal olyckor finns hos Nationella viltolycksrådet, ta del av deras statistik här: https://www.viltolycka.se/