Tydliga avtal och massvis med kommunikation. Så får Djurskyddet Örnsköldsvik
sin volontärverksamhet att fungera effektivt.
År 2021 startade det första katthemmet i Örnsköldsvik. Det heter Lunnebo och drivs av djurskyddsföreningen Djurskyddet Örnsköldsvik. I fjol hjälpte de 200 katter. En förklaring till att verksamheten löper på så bra, trots ett stort intag av skygga katter, är deras genomtänkta satsning på volontärer.
– Utan dem hade det inte gått. Vi är tio ideellt arbetande styrelsemedlemmar, har inga anställda och ska sköta om 35 katter, säger Katrin Bylund, styrelseledamot och ansvarig för veterinärbokning för katterna.
Varje volontär skriver på ett avtal.
– Där tar vi upp tystnadsplikten. De får inte berätta om sådant som inte berör obehöriga, till exempel vem katterna som omhändertagits tillhört.
Praktiska saker som att inte lämna ut koden till nyckelhållaren, ta ansvar för sina tillsynspass och vara en representant för föreningen ingår också i avtalet.
– Det är viktigt att allt är tydligt, både för volontären och oss i styrelsen, säger Ann Johansson, styrelseledamot och ansvarig för föreningens hemsida.
Hon och Katrin höll ett mycket uppskattat föredrag under djurhemsträffen i oktober om hur de arbetat fram sitt volontärsystem. Till träffen hade djurhemsansvariga från flera av Djurskyddet Sveriges lokalföreningar runt om i landet kommit och den övergripande frågan var: Hur kan Djurskyddet Örnsköldsvik dra till sig och behålla så många volontärer?
– Kommunikation är förklaringen. Vi kommunicerar väldigt aktivt i sociala medier att vi behöver volontärer och delar en film som visar vad en volontär förväntas göra hos oss, säger Katrin och Ann.
Filmen finns att se på föreningens hemsida. Många söker sig också till föreningen efter tips från andra volontärer. När en potentiell nybliven volontär kommer till Lunnebo katthem för första gången får den en gedigen introduktion.
– Först går vi igenom allt som de förväntas göra, sedan tar vi en rundtur på katthemmet.
På väggen sitter ett schema som tydligt visar vad som ingår i varje pass. Om de fortfarande är intresserade blir nästa steg att gå med någon som är van under två till tre tillsynspass. Därefter är volontären redo att skriva under volontäravtalet och själv bli ansvarig för sina pass. I dag har föreningen 70 volontärer.
I skrivande stund är ungefär 15 katter placerade i tio jourhem och inne på Lunnebo, som har tillstånd för 35 katter, är kvoten fylld.
– När det är många katter inne kan volontärerna vara två på passen.
Förmiddagspasset sträcker sig från klockan 06–12. Då ska alla kattmatskålar diskas, kattlådor tömmas, foder och vatten delas ut och andra punktinsatser göras. Socialisering pågår 12–18. Då är det lugnt på katthemmet och en bra tid för att socialisera katterna.
– Volontärerna får gärna göra det, vissa är särskilt intresserad av socialiseringsarbetet.
Det är på katthemmet skyggisarna finns, jourhemmen vill eller klarar oftast inte att ta emot en riktigt skydd katt.
– Det har vi total förståelse för, det är också viktigt att katterna hanteras av personer som känner sig säkra och lugna. Men socialiseringen är en viktig del av arbetet i att få en katt trygg, så vi är tacksamma för de volontärer som gör det.
Kvällspasset startar vid klockan 17–18 och sträcker sig till midnatt. Under denna tid sker samma sysslor som på morgonpasset. Under varje pass ska även ett rum städas mer noga.
Schemat över tillsynspassen har Djurskyddet Örnsköldsvik digitalt. De använder kalkylark i google. Varje volontär ska ta ett pass i veckan.
– Har man skrivit upp sig på ett pass måste man komma. Här är vi stenhårda. Visst, det kan hända saker i sista sekunden som man inte rår över och ser man till att informera oss och försöka ordna ersättare eller larmar om hjälp är det okej. Vi har en messengertråd där alla volontärer och styrelsemedlemmar chattar. Men dyker man bara inte upp så sätts hela verksamheten på spel. Därför har vi regeln att om man inte kommer på sitt pass en gång och inte har förvarnat får man en tillsägelse.
Händer det tre gånger avslutas volontärkontraktet.
– Det handlar om förtroende och ansvar. Det är för katternas skull man åtar sig arbetet och det är redan tufft att få ihop schemat även om vi har relativt många volontärer. Kommer man inte fallerar allt.
Styrelsen består av tio personer och alla utom två, som är befriade, har jour i en vecka, var åttonde vecka. De har inga anställda.
– Vi gör stickprovskontroller för att se att allt som ska göras under ett pass också görs. Det är viktigt. Någon gång har vi varit med om volontärer som i princip gått hem efter någon timme. När vi frågade varför sa de att de hunnit med allt. Men det är helt omöjligt att hinna sköta allt på så kort tid. I det fallet delade vi på volontärerna så att de fick gå olika pass.
Förutom katter tar de även emot kaniner och gnagare, men dessa bor i jourhemmen. De flesta av de förvildade katterna kommer via samarbetet med länsstyrelsen.
– Det är både från kattsamlare och kolonier. Vi introducerar alla volontärer i hur det går till att fånga katter i fällor och de blir ofta förvånade över hur fin fällan är. Vill de hänga med och fånga en katt får de gärna det. I messengertråden berättar vi när det är dags.
Några katter kommer som omplaceringar från privatpersoner.
– Då tar vi en avgift på 500 kronor om katten är id-märkt, registrerad och kastrerad, annars blir det 1 500 kronor. Kommer katten från någon som inte ens har mat till sig själv blir det ingen avgift.
Hittills i år har de tagit emot 200 hemlösa katter. Volontärerna kan få förtur till en katt under förutsättning att styrelsen bedömer att det är en bra matchning.
– Det är vanligt att en volontär och en katt passar ihop! Så det tycker vi bara är roligt, om de hittar varandra, men det blir ingen prisreduktion.
Text Katarina Hörlin
Foto Pernilla Wallgren
Så hjälper volontärerna till på Lunnebo katthem
- Deras insatser är viktiga vid infångandet av katter i fällor
- Volontärerna kontrollerar riggade fällor
- De skjutsar katterna till veterinären
- En volontär kan vara bakjour till styrelsens jourpass
- Har någon volontär specialkunskaper kan de få uppgifter
där deras kunskaper kommer till sin rätt. En volontär
med datorvana kan fixa med hemsidan
Styrelsens ansvar
- Håller i försäljningen av katterna
- Sköter intaget av nya katter
- Ansvarar för kontakten med intresserade köpare
- Svarar i jourtelefonen och har kontakt med allmänheten