47 kvigor har varit fast i transporter på gränsen mellan Turkiet och Bulgarien i 12 dygn. De strandade där den 18 oktober och står ännu kvar. Förhållandena är fruktansvärda, flera kor har redan dött och nu kräver djurskyddsorganisationer att EU-kommissionen omedelbart ingriper.
Korna kommer ursprungligen från Rumänien, där virussjukdomen PPR, Peste des petits ruminants, grasserar. Turkiet vägrar därför ta in korna som transporterats via Bulgarien. Transporten har blivit stående i snart två veckor, då Bulgarien å sin sida vägrar att köra tillbaka dem till Rumänien. Konsekvenserna har lett till ett enormt lidande för djuren, som instängda i transporten varken fått tillräckligt med vatten eller foder.
– Detta visar tydligt att det inte är acceptabelt med export till tredje land och att det förslag, som kom i år, på nya transportregler inom EU inte kan accepteras eftersom det säger att export fortsatt ska vara tillåtet, säger Anna Lundvall, sakkunnig hos Djurskyddet Sverige.
Det är inte första gången kor blir stående på detta sätt. Endast en vecka tidigare drabbades 69 dräktiga kor. De blev också stående i sina transporter vid samma gräns. De lämnades i sin egen avföring, skriver Eurogroup for Animals, i det brev som sändes till EU-kommissionen i dag. Efter fyra veckor slaktades korna utan bedövning.
”En omänsklig praxis som orsakar otroligt lidande” står det i brevet, som Djurskyddet Sverige skrivit under och där följande krav lyfts:
* Ingrip och lös situationen omedelbart, EU-kommissionen och WOAH, World Organisation of Animal Health!
* Ge tillstånd för återimport till Rumänien, bulgariska myndigheter! Saknas hälsointyg kan korna sättas i karantän och få leva under acceptabla förhållanden medan arbetet med dokumenten blir löst.
* Upphäv de turkiska myndigheternas avlivningsorder.
De undertecknande organisationerna påpekar även att förslaget som lagts inom ramen för den pågående översynen av EU:s transportregler inte är tillräckligt för att skydda de transporterande djuren. Undertecknarna vill se ett förbud mot export till tredje land, alltså länder utanför EU. De vill ta del av en handlingsplan för hur övergången till att endast transportera kött istället för levande djur ska ske och de vill att en strikt kontroll av att reglerna efterlevs införs.
”Obegripligt att medan vi bevittnar den ena tragedin efter den andra, som en följd av att djur fortsätter att transporteras så långa sträckor, misslyckas myndigheterna med att ta ansvar. EU fortsätter att fördröja regelskärpningen för djurtransporter och väljer att tillåta ett fortsatt lidande för miljontals djur. Vi behöver en ordentlig reglering för dessa djurs välfärd”, säger Susanna Blattner, programansvarig för lantbruksdjuren hos Eurogroup for Animals, i ett pressuttalande.
En majoritet av EU-medborgarna vill förbjuda transporter av djur från EU, betonar Anna Lundvall.
– Djurskyddet Sverige har tillsammans med andra djurskyddsorganisationer kommunicerat till EU-kommissionen att dessa transporter måste förbjudas. Djur ska inte behöva stå på lastbilar i veckor eller ens dagar för att byråkraterna i olika länder inte kan komma överens eller tolkar reglerna på olika sätt. En gräns på 8 timmar för nötkreatur är vad vi kan anse är acceptabelt, även om det inte heller är optimalt. Jag blir väldigt upprörd över att levande varelser behandlas på det här sättet, säger Anna Lundvall.
I brevet som är ställt till EU-kommissionens Stella Kyriakides, kommissionär för hälsa och livsmedelssäkerhet, understryks att eftersom nötkreatur inte överför PPR, utan virussjukdomen endast drabbar små idisslare som får och getter, är risken dessutom försumbar att korna på transporterna skulle sprida vidare viruset.
Text Katarina Hörlin
Foto iStock