Stor risk att nytt transportlagstiftningsförslag försämrar för djuren i EU

TEMA: EU:s DJURSKYDDSPOLITIK. EU:s nya transportförordning kan bli sämre för djuren. Chocken var stor efter att ändringsförslagen kommit in.
– Skrämmande att parlamentariker ens kan komma med förslag som skulle leda till enormt mycket djurlidande, säger Anna Lundvall, sakkunnig hos Djurskyddet Sverige.

Varje år transporteras en miljard grisar, nötkreatur, får och fjäderfän inom och ut ur EU. Deras lidande under långa transporter och i transporter som blivit stående under stekande sommarsol är väl dokumenterade.

I höst ska EU-parlamentets jordbruksutskott AGRI rösta om en ny transportförordning. Ett av de få förslag som EU-kommissionen slutligen la fram av den utlovade översynen av EU:s djurskyddslagstiftning, som skulle ha presenterats 2023.

Men hoppet om att det trots allt skulle införas förbättringar för de ogripbart många djur som transporteras i EU sjönk när det i slutet av maj stod klart vilka förslag på ändringar som vissa parlamentariker ville se.

– Det är en infekterad fråga där röster från lantbruksindustrin försöker att urvattna förslaget. Som djurvälfärdsförespråkare är det knepigt att komma överens med lantbruksindustrin om vad djurvälfärd egentligen är och när djuren har det bra i transporterna, säger den danske parlamentarikern Niels Fuglsang, som tillhör gruppen S&D, samt är ordförande för parlamentets tvärpolitiska djurvälfärdsgrupp.

De över 3 000 ändringsförslagen som lämnats in visar hur inflammerad transportfrågan är.
”Beslutsfattarna föreslår att djurtransportsektorn ska förvärras ytterligare”, skrev Eurogroup for Animals, EfA, och varnade för att om förslagen går igenom blir följderna katastrofala för de miljarder kännande varelser som transporteras i unionen.

EfA listar de värsta ändringsförslagen:

  • Varje transport ska kunna bestå av flera
    delar på upp till 29 timmar vardera.
    Transporter för ännu ej avvanda kalvar,
    lamm, killingar, smågrisar och föl kan
    pågå i upp till 66 timmar.
    EfA rekommenderar: Max åtta timmars
    transport för vuxna djur och fyra för unga.


  • Avskaffa bestämmelser för att skydda
    landlevande djur vid extrema temperaturer
    vid väg- och järnvägstransporter,

  • Ta bort värmebestämmelserna för fåglar
    och kaniner.
    EfA konstaterar: Temperaturer på femtio grader celsius
    har uppmätts i transporter vilket orsakar djuren stort
    lidande. Artspecifika temperaturintervall
    måste lagstiftas.


  • Avskaffa utrymmeskraven.
    EfA kräver: Artspecifika utrymmeskrav ska
    slås fast i lag.


    Skrämmande. Det är ordet Djurskyddet Sveriges sakkunniga Anna Lundvall använder för att beskriva förslagen.
    – Det är skrämmande att parlamentariker ens kan komma med förslag som är så förskräckligt dåliga ur djurskyddssynpunkt och som skulle leda till enormt mycket djurlidande, säger Anna Lundvall och lyfter samtidigt fram att det finns parlamentariker som verkligen står på djurens sida. Tilly Metz från Luxemburg, som tillhör gruppen The Green/EFA i parlamentet, är en.
    – Förhandlingarna är ett väldigt tuffa och motståndet stort, men Tilly Metz är fantastisk i arbetet hon gör i förhandlingarna, säger Anna Lundvall.

    Alla dessa förslag på en försämrad djurvälfärd under transport blir tydliga exempel det som Helena Elofsson, djurskyddschef på Jordbruksverket, lyfter fram som en av de största svårigheterna med att få igenom djurskyddsförbättringar i EU baserat på forskning om vad som är bäst för djuren.
    – Även om vissa länder generellt har ett djurskyddstänk så värnar de sin handel och export högre, säger Helena Elofsson.

    Flera av de svenska EU-parlamentarikerna ser transportförordningsomröstningen som mandatperiodens än så länge viktigaste djurskyddsfråga.
    – Det kommer bli den absolut viktigaste sedan valet eftersom den gäller alla djur, inklusive fisk och skaldjur, säger Emma Wiesner (C), som tillhör den politiska gruppen RE, Renew i EU-parlamentet.

    Text Katarina Hörlin
    Foto iStock

Artikeln är den första av flera som granskar och belyser EU:s djurskyddspolitik. De ingick i Tidningen Djurskyddets tema i nr 2, 2025.