Spiridon II. Så heter fartyget som i över 60 dagar transporterat nästan 2 901 kor. De har fortfarande inte fått stiga i land. Flera av världens största djurskyddsorganisationer och veterinärer riktar nu sitt fokus mot fartyget som försvunnit till havs. Djurlidandet tros vara enormt, och många har dött ombord.
Transporten lämnade Uruguay 20 september med siktet inställt på Turkiet. Väl framme nekades fartyget att lasta av djuren i den turkiska hamnen. Skälet var, enligt ett pressmeddelande från djurskyddsorganisationen Animal Welfare Foundation, AWF, som bygger på turkiska domstolsdokument, att 469 av djuren inte fanns med på kontrollistan. Efter att fartyget väntat vid kusten i nästan en månad, där de vid ett enstaka tillfälle fått in vatten och foder, lämnade det nyligen kusten för att återvända till Uruguay.
Dokument från den turkiska domstolen, som AWF citerar, visar att djuren utsatts för stort lidande ombord. Främst genom svält, men eftersom nästan hälften av djuren ombord på fartyget var dräktiga har minst 140 kor fött kalvar ombord, men endast 50 av kalvarna har identifierats. 90 av dem är försvunna, förmodligen döda, enligt AWF. Dessutom hade 58 kor redan den 14 november rapporterats som döda.
Efter att fartyget nu återvänt åter till Uruguay räknar djurskyddsorganisationerna med att situationen ombord är katastrofal. Rutten tillbaka beräknas ta minst en månad. Risken är hög, varnar veterinärer och djurskyddsorganisationer, att inga djur kommer att klara sig innan de når land igen.
– Denna tragedi är ett utmärkt exempel på varför export måste förbjudas! Den visar orimligheten i att transportera djur på detta sätt. Dessutom dräktiga djur! Och EU vill inte ens räkna in sjötransport i transporttiden, säger Anna Lundvall, sakkunnig hos Djurskyddet Sverige, som betonar att transporter som denna pågår samtidigt som EU-parlamentet inte kan enas om nya förbättrade transportregler för djur.
– Tillsammans med Eurogrop for Animals försöker vi i Djurskyddet Sverige att trycka på för förbättringar, säger hon.
Flera djurskyddsorganisationer i världen försöker nu på olika sätt att sätta press på myndigheter för att hjälpa korna och kalvarna ombord på Spiridon II. Världsorganisationen för djurhälsa, WOAH, har kontaktats men hjälpen därifrån är inte tillräcklig. Den redan horribla situationen har blivit än värre då fartygets position inte längre går att se.
Spiridon II:s senaste registrerade position var på internationellt vatten, enligt djurskyddsorganisationerna som söker efter henne via appen VesselFinder.com. Såvida inte Spiridon II behöver lägga till eller ankra nära en hamn av någon anledning förväntar de sig att hon stannar i internationellt vatten tills hon når Uruguay, skriver de.
Tidskriften The Animal Reader rapporterar att det inte heller finns några ”bekräftade uppgifter på att fartyget nyligen lastat på foder, vatten eller veterinära förnödenheter” och konstaterar att om fartyget klarar att återvända till Uruguay har hon varit ute till havs i 87 dagar. Under de senaste årens kontroller har Spiridon II dessutom fått upprepade allvarliga anmärkningar på allt ifrån brister i skicket till sjösäkerheten.
Ansvarig för djurvälfärden under hela transporten, inklusive oväntade förseningar och nödsituationer, är exportlandet, i det här fallet Uruguay, enligt WOAH:s riktlinjer som slås fast i kapitel 7.2: Transport av djur till sjöss.
Fartygets senast kända position, när detta skrivs den 20 november, var nära Tunisien och djurskyddsorganisationer har kontrollerat tunisiska hamndata men inte funnit något om fartyget, vars AIS-transponder nu också är avstängd. Ett brott mot internationella sjöfartsorganisationens SOLAS-förordning V/19 som kräver att ”Fartyg utrustade med AIS ska hålla AIS i drift hela tiden, utom när internationella avtal, regler eller standarder föreskriver skydd av navigationsinformation.
The Animal Reader har intervjuat veterinären Lynn Simpson som ägnat stor del av sitt yrkesliv åt att avslöja och bekämpa de fruktansvärda förhållanden ombord på många fartyg som transporterar djur. Hon säger:
”Skepp som detta är ofta lastade till maximal densitet. Det innebär att inte alla djur kan ligga ner samtidigt. Ett djur lägger sig ner medan ett annat står ovanför och överför avföring de står i från sina klövar på den som ligger ner. Det sprider sig överallt,” förklarar hon i The Animal Reader.
Spiridon II kommer sannolikt att passera nära Grekland, Italien, Malta, Spanien och Portugal under resan tillbaka och djurskyddsorganisationen FOUR PAWS har därför föreslagit att fartygsmäklare i länderna längs rutten kontaktar sina nationella myndigheter direkt med krav på att det ska finnas tillgång till foder och vatten ombord, nya foton/videor av djuren ska tas och överväga om en avlivningsorder bör fattas för att undvika långvarigt lidande.
Följ utvecklingen via The Animal Reader: https://www.theanimalreader.com/
Text och översättning Katarina Hörlin
Foto Animal Welfare Foundation/Animal Save movement Türkiye
.





