Fartyg med dräktiga kor försvunnet till havs efter att inte släppts in i Turkiet

Spiridon II. Så heter fartyget som i över 60 dagar transporterat 2 901 kor. De har fortfarande inte fått stiga i land. Flera av världens största djurskyddsorganisationer och veterinärer riktar nu sitt fokus mot fartyget som försvunnit till havs. Djurlidandet tros vara enormt, och många har dött ombord.

Transporten lämnade Uruguay 20 september med siktet inställt på Turkiet. Väl framme nekades fartyget att lasta av djuren. Skälet var, enligt ett pressmeddelande från djurskyddsorganisationen Animal Welfare Foundation, AWF, som bygger på turkiska domstolsdokument, att 469 av djuren inte fanns med på kontrollistan. Efter att fartyget väntat vid kusten i nästan en månad, där de vid enstaka tillfälle fått in vatten och foder, lämnade det nyligen för att återvända till Uruguay.

Dokument från den turkiska domstolen, som AWF citerar, visar att djuren utsatts för stort lidande. Främst genom svält, och eftersom nästan hälften av djuren ombord var dräktiga har minst 140 kor fött kalvar, men endast 50 av kalvarna har hittats. 90 är försvunna, förmodligen döda, enligt AWF. Dessutom har 58 kor redan den 14 november rapporterats som döda.

Efter att fartyget vänt åter mot Uruguay befaras situationen ombord ha blivit katastrofal. Resan tillbaka beräknas ta minst en månad. Risken är hög, varnar veterinärer och djurskyddsorganisationer, att inga djur kommer att klara sig innan de når land.

De försöker nu på olika sätt att sätta press på myndigheter för att hjälpa korna och kalvarna ombord. Världsorganisationen för djurhälsa, WOAH, har kontaktats men hjälpen därifrån är inte tillräcklig. Den redan horribla situationen har blivit än värre då fartygets position inte längre går att se.

Spiridon II:s senaste registrerade position var på internationellt vatten, enligt appen VesselFinder.com. Såvida inte Spiridon II behöver lägga till nära en hamn av någon anledning förväntas hon röra sig i internationellt vatten tills hon når Uruguay, skriver djurskyddsorganisationerna.

Tidskriften The Animal Reader rapporterar att det inte heller finns några ”bekräftade uppgifter på att fartyget nyligen lastat på foder, vatten eller veterinära förnödenheter” och konstaterar att om fartyget klarar att återvända till Uruguay har hon varit ute till havs i 87 dagar. Under de senaste årens kontroller har Spiridon II dessutom fått upprepade allvarliga anmärkningar på allt ifrån brister i skicket till sjösäkerheten.

Ansvarig för djurvälfärden under hela transporten, inklusive oväntade förseningar och nödsituationer, är exportlandet, i det här fallet Uruguay, enligt WOAH:s riktlinjer som slås fast i kapitel 7.2: Transport av djur till sjöss.

Fartygets senast kända position, när detta skrivs den 20 november, var vid Tunisien. Djurskyddsorganisationerna har kontrollerat tunisiska hamndata men inte funnit något om fartyget, vars AIS-transponder nu också är avstängd. Ett brott mot internationella sjöfartsorganisationens SOLAS-förordning V/19 som kräver att ”Fartyg utrustade med AIS ska hålla AIS i drift hela tiden, utom när internationella avtal, regler eller standarder föreskriver skydd av navigationsinformation”.

 – Denna tragedi är ett utmärkt exempel på varför export måste förbjudas! Den visar orimligheten i att transportera djur på detta sätt. Dessutom dräktiga djur! Och EU vill inte ens räkna in sjötransport i transporttiden, säger Anna Lundvall, sakkunnig hos Djurskyddet Sverige, som betonar att transporter som denna pågår samtidigt som EU-parlamentet inte kan enas om nya förbättrade transportregler för djur.
– Tillsammans med Eurogroup for Animals försöker vi i Djurskyddet Sverige att trycka på för förbättringar, säger hon.

The Animal Reader har intervjuat veterinären Lynn Simpson som ägnat stor del av sitt yrkesliv åt att avslöja och bekämpa de fruktansvärda förhållanden ombord på flera fartyg som transporterar djur. Hon säger:
”Skepp som detta är ofta lastade till maximal densitet. Det innebär att inte alla djur kan ligga ner samtidigt. Ett djur lägger sig medan ett annat står ovanför. Eftersom de står i avföring överförs det från klövarna på de stående djuren till ryggen på de som ligger ner. Det sprider sig överallt,” förklarar hon i The Animal Reader.

Ett minimalt ljus i mörkret är att Spiridon II sannolikt tros passera nära Grekland, Italien, Malta, Spanien och Portugal under resan tillbaka. Djurskyddsorganisationen Four Paws har därför föreslagit att fartygsmäklare i dessa länder ska kontakta de nationella myndigheterna och kräva att foder och vatten finns ombord, nya foton/videor tas av djuren och överväga en avlivningsorder för att undvika än mer långvarigt lidande.

Följ utvecklingen via The Animal Reader: https://www.theanimalreader.com/

Text och översättning Katarina Hörlin
Foto Animal Welfare Foundation/Animal Save movement Türkiye

Uppdatering: 23 november fick fartyget till slut lägga till i Libyen, vid hamnen i Benghazi, rapporterar Blasina y Asociados, en nyhetssajt från Uruguay.
”Libyen har inget protokoll för import av levande nötkreatur från Uruguay; det är tydligt att importören gjorde en överenskommelse med myndigheterna,” sa en källa till sajten, som fick veta att avlastningen skett tidigt på måndagsmorgonen.