Sedan TV-bilderna på lidande angorakaniner visades i höstas har 18 000 skrivit på Djurskyddets namninsamling för schysst ull. Igår överlämnades underskrifterna till Svensk Handel.
Kaninerna binds fast i fram- och baktassarna. Sedan rycks pälsen bort från dem i knytnävsstora tussar. Efter några månader har pälsen vuxit ut, och processen återupprepas. Det var vad som visades på en film som djurrättsorganisation PETA släppte i slutet av november. Bilderna kommer från kinesiska angorakaninsproducenter, och ullen hamnar hos den globala kläd- och modeindustrin.
Det är oklart om angoraull från just dessa producenter hamnat i Sverige. Djurskyddet Sverige tog initiativ till en namninsamling för att sätta press på svenska klädproducenter att uppmärksamma djurskyddet hos sina leverantörer, och att själva kontrollera att produktionen följer svensk djurskyddslag – annars ska producenterna bojkottas. Under några månader samlades totalt 18 043 underskrifter in, och igår lämnades den tjocka bunten över till Karin Johansson, vd för Svensk Handel – en branschorganisation med stora klädkedjor som H&M, KappAhl och Indiska som medlemmar. Svensk Handel tog tag i frågan direkt efter att TV-bilderna visats, menar Karin Johansson.
– Många av våra medlemmar jobbar oerhört seriöst kring sånt här. Men vi har problem med spårbarheten, vi behöver jobba med det tillsammans med producentländerna, säger hon.
Johan Beck-Friis, styrelseledamot i Djurskyddet Sverige, menar att Svensk Handel kan göra mycket för att förbättra situationen för kaninerna.
– De borde arrangera seminarier för sina medlemmar och upplysa om problemen, och hur man kan hitta djurvänligt framställda produkter.
Det är dags att företagen tar fram en certifiering för djurvänligt producerad angoraull, menar han. Johan Beck-Friis tar Fjällräven som ett lyckat exempel på ett storföretag som infört egencertifiering, och han föreslår att mindre företag samarbetar med större om själva certifieringsprocessen.
– Det är ingen större kostnad för större företag att åka till producenterna en gång per år och kolla hur det står till.
Enligt Maria Sandow, branschansvarig på Svensk Handel, kommer organisationen nu att informera sina medlemmar om namninsamlingen. Men hon tror inte på ett certifieringsinitiativ från Svensk Handel.
– Märkning är känsligt och vi vill försöka undvika det, säger hon.
Om företagen däremot efterfrågar en certifiering säger Maria Sandow att Svensk Handel är positiva till det. Hon uppmanar även medlemsföretag att ställa mycket frågor när de köper in produkter.
Enligt Johan Beck-Friis ligger det i allas intresse med en certifiering av angoraull.
– Det finns marknadsmässiga fördelar med att driva egenkontrollprogram. De skulle kunna få tillbaka pengarna många gånger.