Samarbete gav lyckad kattkampanj

KattManniska_Jejje_Webb

Dela artikeln:


Djurskyddet Skellefteå har samarbetat med lokala bostadsbolag i en kattkampanj där man på fyra kvällar lyckats märka 170 katter. –Vi utmanar andra föreningar att göra liknande kampanjer, säger ordförande Nicolina Vaneryd.

Under fyra kvällar har föreningen hållit till i en kvarterslokal i ett bostadsområde där problemen med omärkta, okastrerade och lösspringande katter varit stora. Föreningen har gått in och subventionerat märkningen så varje katt bara kostat 50 kronor att märka. Projektet görs i samarbete med Skebo, Skellefteå Bostäder och Riksbyggen.
- De bidrar med lokal och upptryck av affischer. Dessutom går de in med 5000 kr vardera vilka är öronmärkta till kastrering av katter hemmahörande på området. Dealen är 400 kr rabatt för honor och 200 kr rabatt för hanar. Hittills har vi delat ut 20 kastreringar för honkatter, säger Nicolina.

Projektet är avgränsat till fyra kvällar plus en bonuskväll då många katter som inte hann märkas får återkomma.
-Det känns helt fantastiskt att vi lyckades märka 170 katter. Om detta gör någon skillnad för kattsituationen på området återstår att se, men vi ser ändå att vi jobbar förebyggande för oss själva. Genom att märka många katter så kanske någon av dessa vi får in framöver är id-märkt och sen är givetvis vår förhoppning att fler föreningar gör likadant, säger Nicolina, som skickar med en utmaning till alla djurskyddsföreningar att ha gjort ett liknande projekt innan 2013.

Varför vänta på den nya lagstiftningen frågar sig Nicolina? Hon svarar gärna på frågor om hur de gått tillväga. Kontaktuppgifter finns här

Elsa Frizell

Redaktör för Tidningen Djurskyddet.
Det här inlägget publicerades i Katt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Samarbete gav lyckad kattkampanj

  1. Pelle skriver:

    Sen gäller det att märkningen också registreras, annars saknar den ju effekt.
    Jättebra kampanj!