Kampanj för varenda katt

Lagom till kattens dag på söndag släpper fodertillverkaren Mjau korta informationsfilmer i en kampanj som ska hjälpa till att höja kattens värde.

Det går en man genom skogen. I famnen bär han en pappkartong. Han går längre och längre in bland träden innan ha sätter ned den och går därifrån. Upp från kartongen kikar några hundvalpar. Så börjar en av de båda informationsfilmer som fodertillverkaren Mjau släppte nu  i veckan, ett startskott på kampanjen #förvarendakatt. Texten som följer på filmen lyder ” Såhär skulle ingen göra med hundvalpar men att katter överges är tyvärr vanlig .
-Många tror att katterna klarar sig bra i naturen, men kyla och brist på föda gör att de ofta lever i misär. De klarar inte av att jaga tillräckligt bra och det är vanligt att de lider av undernäring, parasitangrepp, sjukdomar och följderna av olika skador. Medellivslängden för en hemlös katt är bara två år, säger Fredrik Krook, marknads- och innovationschef på Lantmännen Doggy.

Genom att sprida information och kunskap hoppas Mjau att fler ska kastrera och ID-märka sina katter och att färre ska överges. Mjau hoppas på att så många som möjligt ska hjälpa till att sprida kampanjen för att på så vis skapa debatt och som på sikt kan höja kattens värde. I Sverige finns idag uppskattningsvis 1,3 miljoner katter. Av dessa saknar över en halv miljon id- märkning och 300 000 är inte kastrerade.

Se filmerna här.