Australian Wool Innovation har brutit det tidigare löftet om att fasa ut så kallad mulesing i år. Trots det har uppskattningsvis 30 procent av gårdarna på frivillig väg ställt om till alternativ uppfödning.
För tre år sedan visade TV4:s Kalla Fakta hur vardagen ser ut för australiensiska merinofår.
Upprörda tv-tittare fick se hur fåren spänns fast varefter överflödig hud från båda sidor av skinkan skärs bort utan bedövning, så kallad mulesing.
Djurrättsorganisationerna PETA, People for Ethical Treatment of Animals, och Animal Australia gjorde världen uppmärksam på djurplågeriet genom smygfilming. I Sverige skapade Katarina Lingehag Ekholm i Trelleborg nätverket Djurvänliga konsumenter (Katarina är numera ersättare i förbundsstyrelsen Djurskyddet Sverige) och började bearbeta media och svenska återförsäljare. Det är hennes förtjänst att tv-programmen på Kalla Fakta blev verklighet.
Programmen väckte starka reaktioner över hela världen. En överenskommelse träffades mellan PETA och AWI, Australian Wool Innovation om att mulesing stegvis skulle fasas ut och inte förekomma efter 2010. Flera av de största klädkedjorna, däribland Hennes & Mauritz, bojkottade merinoull från Australien och efterfrågan på ull från får som inte utsatts för mulesing ökar stadigt. Bland de senaste i raden är en av Kinas största ullproducenter som uppmanar australiska ullproducenter att ta fram mulesingfri ull.
Trots det sviker AWI sitt löfte och den plågsamma hanteringen av fåren kan fortsätta.
– Motståndarna hävdar att det inte finns några alternativa metoder och fortsätter därför med mulesing. Men det finns alternativ. Det handlar till exempel om att klippa fåren oftare, vilket tar mera tid och ger mer arbete. Allt är en fråga om pengar, säger Katarina Lingehag Ekholm.
Men det finns ljuspunkter. Branschen har skapat Best of choice, ett program med information och rekommendationer om djurskydd. Katarina Lingehag Ekholm uppskattar att 30 procent av gårdarna frivilligt ställt om till alternativ uppfödning.
– Det var också positivt att handeln tog diskussionen. De flesta företagen står fast vid sina beslut att bojkotta merinoull från Australien. Kampanjen har gett resultat. Det visar att det lönar sig att protestera!
Så kan du påverka:
I dag finns inget välfungerande märkningssystem för ull. Fråga i butiken om produktens ursprung.
Hör av dig direkt till huvudkontoret för butikerna/företagen som säljer merinoull. Ställ frågor direkt till inköpscheferna.
Köp inte ullprodukter om ursprunget inte kan redovisas.
Undvik helst att köpa produkter med merinoull.
Fler tips finns i guiden Så mår djuren som ger oss ull och dun. Beställ från Djurskyddets kansli på telefon 08-673 35 11 eller beställ på E-post: