Sprättägg, lantägg, Gott liv-ägg… äggmarknaden kan vara en djungel bland varumärken. Men om de hela, färska äggens ursprung kan vara förvirrande, är det nästan omöjligt för konsumenten att veta hur de ägg som finns som ingrediens i andra produkter – så kallad äggråvara – är producerade.
Flera av de stora matkedjorna säljer produkter under egna varumärken – till exempel ICA Basic, Axfoods Garant eller Coops Änglamark. Matjättarna tillverkar inte dessa produkter själva, utan köper upp dem från leverantörer. Förutom ursprungslandet är det svårt för konsumenten att veta hur hönorna som värpt äggen som används som råvara har haft det.
När det gäller färska ägg köper ICA bara in svenska ägg, av djurskydds- och salmonellaskäl, berättar Lena Sparring, kvalitetschef på ICA. Men när det gäller utländsk äggråvara som används i produkter som säljs under egna varumärken kan matjätten inte lämna uppgifter om hur äggen producerats.
Kan det förekomma till exempel näbb-trimmade hönor i de anläggningar som producerar den råvara som ni använder?
– Vi jobbar med att kartlägga vart ursprunget kommer ifrån. Vi har ännu inte kommit ner till att granskar de enskilda producenterna på råvarorna.
Då kan man säga att ni inte vet hur djurskyddet ser ut hos de äggproducenter som levererar den här råvaran?
– Vi förutsätter att det följer EU-lagstiftning, men vi har inte gått ner och krävt till exempel motsvarande svensk djurskyddslagstiftning på äggråvara, som vi gör på färska ägg.