Flera storföretag nobbar djurskydds-mobilapp

I måndags lanserades Djurskyddat, en mobilapp med information om djurskyddspolicyn hos olika företag. Betyget som företagen får baseras på deras egna inskickade uppgifter. Trots detta har flera stora företag – bland annat ICA och McDonalds – valt att inte vara med.

I måndags lanserade Djurskyddet Sverige en mobilapp, ”Djurskyddat”. Appen innehåller information om djurskyddspolicyn bakom olika företags matvaruprodukter, och hur detta kontrolleras. Tanken är att konsumenterna ska kunna använda appen när de handlar mat, och på så sätt kunna välja produkter från företag med höga djurskyddskrav. Appen innehåller olika kategorier – en för varje köttslag, en för mejerivaror och en för hur djurskyddet kontrolleras. Ett betyg på mellan noll till fyra stjärnor i varje kategori berättar hur ambitiöst djurskyddsarbete företaget har.

– Företagen som är med har själva bidragit med att besvara våra frågor. Bedömningarna är till största delen baserade på företagens egna uppgifter, säger Sara Frick, informatör på Djurskyddet Sverige, i ett pressmeddelande.

Det har visat sig lättare sagt än gjort att få företagen att ställa upp. Fler har varit positivt inställda till en början, men sedan valt att inte medverka, berättar Sara Frick.

McDonalds är ett av företagen som valt att inte vara med i samarbetet, till skillnad från bland annat konkurrenten Max Hamburgare. McDonalds djurskyddsstandarder ändras kontinuerligt, menar Patrik Holm-Thisner, inköps- och kvalitetsansvarig på Svenska McDonalds. Företaget vill inte medverka – trots att Djurskyddet uppdaterar appen när företagen uppdaterar sina uppgifter.

– Vi har ingen relation med Djurskyddet. Ska vi då ringa upp er och säga att nu ändrar vi vår… jag ser ingen logik i det. Vi jobbar med våra leverantörer, och det är det som är viktigt för oss. Det är viktigt för oss att se till att de håller den standarden som vi kräver av dem. Isåfall är det ju de som ska ha den relationen med er. Vi äger inga gårdar eller fabriker på det sättet, säger han.

Men det är ju ni som företag som säljer hamburgaren. Ska ni inte stå för djurskyddet då?

– Och det gör vi ju.

Men ni vill inte vara med i appen?

– Nej, jag ser inte det som något nödvändigt.

Vad sänder det ut för signaler till konsumenterna?

– Det kan jag inte svara på just nu. Det beror ju helt på vilken spridning en sån får också.

Patrik Holm-Thisner tillägger att McDonalds istället kommunicerar informationen om sitt djurskyddsarbete via sina egna kanaler, till exempel hemsidan eller via personalen i restaurangerna. På så sätt menar han att informationen ständigt blir aktuell.

Även ICA finns bland de företag som nekat till att medverka i Djurskyddat-appen.

– Det är tråkigt att några ledande företag som ICA och McDonalds valt att inte medverka. Detta ger en bild av att företaget inte vill visa upp sitt djurskyddsarbete, säger Johan Beck-Friis, förbundsstyrelseledamot i Djurskyddet Sverige, i ett pressmeddelande.

Han hoppas att ännu fler företag kommer att ansluta sig nu när appen har lanserats.

– Vi hoppas också att appen väcker intresse hos företag som inte redan har en djurskyddspolicy, att utforma en. I dagsläget känns det viktigare än någonsin, säger Johan Beck-Friis.

Appen är gratis att ladda ner och finns för både iPhone och Android.