Butikerna gör inte tillräckligt för att hjälpa dig och mig att handla djurvänligt. Det anser Jan Bertorft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.
– Det finns en tydlig trend att konsumenter bryr sig mer om sociala villkor, miljö och djurskyddsfrågor när de handlar, säger Jan Bertoft som är generalsekreterare på paraplyorganisationen Sveriges Konsumenter, som samlar 28 medlemsorganisationer med sammanlagt cirka 2,5 miljoner medlemmar.
Han tycker att handeln måste ”städa” åt konsumenterna så att den som handlar inte behöver vara lika påläst.
– Idealet skulle vara att man kan gå in i en affär och vara trygg med att djuren som producerat livsmedlen levt under bra förhållanden och slaktats med bedövning, säger Jan Bertoft.
Städar inte butikerna idag?
– De skulle kunna bli mycket bättre. Det är väldigt mycket prispressfokus i affärerna. I en tid då man verkligen skulle behöva ha mer fokus på klimat och djurskydd har butikerna kött som lockvara. Priset för det är dåligt djurskydd.
Jan Bertoft menar att butikerna kan göra mycket mer för djurskydd om de verkligen vill men att det finns en kultur och mentalitet i handeln att kött ska säljas billigt och i stora volymer. Han tycker att handeln har ett ansvar för att vi ska köpa bättre och mindre kött både ur ett klimatperspektiv och ut ett djurskyddsperspektiv.
– De skulle kunna göra mer på priset och ta sin del av ansvaret, till exempel mindre vinst på ”goda” varor. Och de skulle kunna uppmana konsumenten att köpa ekologiskt kött. De kravmärkta varorna ska också finnas tillgängliga och vara lätta att hitta i butiken, säger Jan Bertoft.