I januari 2014 lämnade Djurskyddet Sverige över en tjock bunt papper till Svensk Handel – där fanns namnteckningar från drygt 18 000 människor som krävde en djurskyddsgaranti för angoraullsprodukter som säljs i landets alla butiker.
Det var startskottet till Svenska Handels arbete med en ny policy, för djurens skull.
I slutet av november 2013 avslöjades att kinesiska pälsfarmer utsätter kaniner för mycket stort lidande för att få fram angoraull till den internationella klädindustrin. Drygt en månad senare uppvaktade Djurskyddet Sverige Svensk Handel med många tusen underskrifter från människor som skrivit på för kravet att svenska företag som importerar och säljer produkter som innehåller angoraull, ska kunna garantera att de tagits fram på sätt som följer den svenska djurskyddslagstiftningen.
Den uppvaktningen är en viktig orsak till att Svensk Handel nu börjat arbetet med att ta fram en gemensam policy för alla sina medlemsföretag. Den ska, så långt det går, säkerställa att produkter som säljs i Sverige och som innehåller animaliskt material som dun och ull, är framtagna på ett ur djurskyddssynpunkt schysst sätt.
– Vi jobbar också med att ta fram redskap som vi kan använda när vi arbetar med de här frågorna. Vi har börjat kartlägga vilka risker och behov som finns för olika material, vi går nu igenom vilka certifieringar som finns och vad de innebär i praktiken, säger Maria Sandow på Svensk Handel.
Djurskyddet Sverige ingår i en expertgrupp som ska ge goda råd när policyn tas fram.
– Vi menar att allt ansvar inte kan ligga på konsumenten eller lagstiftaren, handeln måste också ta ansvar för vad man säljer – det är jättebra att de nu tar det ansvaret. För oss är det mycket viktigt att få hjälpa till med vår kunskap i djurskyddsfrågor, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare för Djurskyddet Sverige.
Text: Pontus Ljunghill