När eleverna har höstlov passar tusentals lärare och rektorer på att besöka Skolforum på Älvsjömässan. En av nästan 150 utställare är Djurskyddet Sverige med värdegrundsmaterialet REDE.
— Man märker att folk känner igen vårt varumärke mer och mer, säger projektledaren Helena Risinger.
Politiska partier. Statliga verk. Fackförbund. Blandat med stora bokförlag, leksakskedjor, möbeltillverkare, med flera. 146 utställare är på plats på årets Skolforum.
Djurskyddet Sverige är en av dem. Och det är vårt värdegrundsmaterial för för- och grundskolan som presenteras för skolfolk från hela landet.
REDE står för Respekt, Empati, Djur, Etik. Materialet är gratis och innehåller ett antal olika övningar som ska träna barns empati och få dem att verkligen känna medkänsla och respekt för djur, natur och andra människor. REDE är anpassat efter läroplanen och vetenskapliga utvärderingar visar att materialet har god effekt och ökar empatin hos de barn som gör övningarna.
Helena Risinger, projektledare för REDE, var med på Skolforum för första gången 2008. Hon märker att intresset för Djurskyddets värdegrundsmaterial ökat under åren.
—Man märker att folk känner igen vårt varumärke mer och mer. Första dagen på årets Skolforum registrerade sig 43 nya REDE-användare, säger hon.
Dessutom har många, många fler fått veta mer om materialet, för besökarna har varit talrika på Djurskyddets avdelning i den enorma mässhallen.
Slogan för Skolforum 2013 är ”en del av framtidens skola”. Evenemanget drog igång i måndags och avslutas i morgon. Det håller till på Stockholmsmässan i Älvsjö. Förra året hade Skolforum omkring 10 000 deltagare, främst lärare och skolledare.
Arrangörerna uppger att man har 200 olika programpunkter i år. Workshops värvas med seminarier och debatter mellan politiska tungviktare.
Text: Pontus Ljunghill