Djurskyddet får 80 000 kr från kosmetikaföretaget The Body Shop, efter att ha fått flest kundröster i samband med en kampanj. Samtidigt fick anställda från en Body Shop-butik besöka ett av Djurskyddets katthem.
The Body Shops kampanj gick ut på att sälja ett läppbalsam där en del av inkomsten skulle gå tre utvalda ideella organisationer. Samtidigt skulle kunderna rösta på vilken organisation som de tyckte bäst förtjänade pengarna – och där drog Djurskyddet hem hälften av rösterna, något som resulterade i en donation på 80 000 kronor.
Samtidigt pågick en intern tävling för anställda på kosmetikakedjan. Den Body Shop-butik som sålde flest läppbalsam i förhållandet till antalet handlande kunder skulle få besöka den ideella organisation som fick flest röster. Det var Body Shop-butiken Tuna Park i Eskilstuna som toppade ligan och fick därför besöka Djurskyddet Eskilstunas katthem.
– Det var intressant att få besöka katthemmet och få se hur arbetet fungerar och få träffa de som jobbar där. Tror vi alla blev lite varma i hjärtat av att få se katterna och även de söta kattungarna, säger Emma Ayyed, en av de anställda.
Varför tror du ni vann kampanjen?
– Vi tror att vi vann för att vi verkligen engagerade oss i kampanjen under hela perioden och tog oss tid att berätta för kunderna om kampanjen, de olika organisationerna och även vad de arbetar med.
Djurskyddet Sverige kommer att använda prispengarna till utbildning för aktiva på organisationens djurhem, och i arbetet för att hjälpa hemlösa katter.
Intervju: Sara Frick
Text: Micke Hanås