Efter kraftfull kritik drar djurförsäkringsbolaget Agria tillbaka sin sponsring av stövarnas jaktprov på Räv-SM.
– Det är bra att Agria nu tar bort sin sponsring av Räv-SM, ett arrangemang som stressar friska rävar helt i onödan. Den bedömningen borde Agria dock gjort tidigare och aldrig gått in i samarbetet, säger Djurskyddet Sveriges generalsekreterare Åsa Hagelstedt.
I ett brev till Djurens Rätt skriver Agrias VD att Agrias engagemang för djurs välbefinnande är genuint.
”Allt positivt ni fram till nu upplevt kring Agria och vårt engagemang för djurens hälsa och välbefinnande är verkligen äkta och genuint. Men djurvärlden är komplex och det är inte alltid så lätt för oss att navigera, men det jag kan lova är att vi alltid försöker göra vårt allra bästa för våra djurkunder och deras ägare”, skriver Birger Lövgren VD, Agria djurförsäkring till Camilla Björkbom, Djurens Rätt.
Företag som väljer att sponsra olika organisationer och föreningar måste bli mer noggranna i sin research innan de undertecknar avtalen, understryker Åsa Hagelstedt, och hänvisar till situationen i våras då företaget Granngården efter kritik från bland annat jägare valde att avsluta sitt samarbete med Djurskyddet Sverige kring sponsring av Djurskyddet Sveriges föreningars katthem.
– Nu får jägarintressena själva smaka på sin egen medicin, då de genom en aggressiv lobbykampanj fick Granngården att avsluta samarbetet med oss i kattfrågan. Företagen måste själva göra sin läxa och enbart ingå samarbeten som man kan stå för, säger Åsa Hagelstedt.
Text: Katarina Hörlin
Foto: iStockPhoto