Max gröna satsning hyllas på nätet

Mer grönt, mindre kött. Djurskyddet Sverige välkomnar Max gröna initiativ.

Dela artikeln:


Att bry sig om djur och natur har blivit en allt viktigare faktor i kampen om medvetna kunder.
Det har hamburgerkedjan Max förstått till fullo.
Nu hyllas deras senaste satsning på vegetariska alternativ i sociala medier.

I måndags gick hamburgerkedjan Max ut med ett pressmeddelande om att de femdubblar utbudet av vegetariskt på menyn. Samtidigt lanserar de en helvegansk burgare. Målet med omställningen är, enligt Max själva, att var femte burgare de säljer om fem år ska bestå av annat än rött kött.
– Detta blir den största lanseringen i Max historia, sett till antal nya produkter. Jag är övertygad om att de nya burgarna kommer uppskattas av gästerna – oavsett om man är vegetarian, flexitarian eller gillar kött, förklarade Christoffer Bergfors, vice vd på Max, i pressmeddelandet som omedelbart fick stor och mycket positiv uppmärksamhet, i synnerhet i Sociala medier.

– Vi har fått jättestort genomslag, och det är vi så klart jätteglada över. Då har vi inte ens berättar vilka burgare som vi lanserar. Vi har stor trovärdighet i hållbarhetsfrågor, men jag tror att många har väntat på det här, sade Max pr-chef Fredrika Fredmark igår till branschtidningen Resumé som valde att uppmärksamma Max framgångsrika vego-kampanj.

Tidigare i år inledde Djurskyddet Sverige ett företagssamarbete med just Max som visat stort och genuint intresse för miljö- djurskyddsfrågor. Under hösten har Max matgäster kunnat läsa om Djurskyddet Sverige på restaurangens brickunderlägg.
Samarbetet började då Max skulle öppna restaurang i Saudiarabien. Oroliga konsumenter uppmärksammade Djurskyddet Sverige på att det fanns risk att kedjan skulle köpa in djur som halalslaktats utan bedövning. Efter möten med Djurskyddet tog Max då fram riktlinjer för att bara köpa in halalslaktat kött från djur som bedövats.

Max har fyra år i rad blivit branschbäst på hållbarhet enligt Sustainable Brand Index. Att visa omtanke om djur och natur och erbjuda fler hälsosamma alternativ tycks ha lönat sig och Djurskyddet Sverige välkomnar Max gröna initiativ.

Läs mer om Djurskyddets företagssamarbeten här.

Text: Mia Sahl

Det här inlägget publicerades i Konsument och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.